Дистанційний навчальний курс
"ВІКОВА ПСИХОЛОГІЯ"

Автор - Самошкіна Л. М.,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогічної психології та англійської мови ДНУ (e-mail: samsas@rambler.ru).

Програмне забезпечення: інженери-програмісти А.В.Василенко, К.П.Кутовий.

 

Курс розроблено в НМЦ дистанційного навчання АПН України при ДНУ.

Методичне рішення курсу спирається на концептуальні положення дистанційного навчання, розроблені в НМЦ Дистанційного навчання АПН України при ДНУ, і на власний досвід викладання.

Дистанційне навчання є дуже перспективною формою освіти сучасності. Інноваційний характер цієї форми навчання і її технічні можливості створюють фундамент для перебудови усієї системі освіти. Вважаю, що вигравати будуть саме авторські оригінальні розробки, а також роботи, що мають адекватне теоретичне обґрунтування.

Навчальні матеріали курсу можна застосувати як для здійснення власне дистанційного навчання, так і в поєднанні з традиційною формою навчання, оновленню і підвищенню ефективності якої вони сприятимуть завдяки використанню новітніх технологій.

Впровадження матеріалів курсу “Вікова психологія” в навчальний процес сприятиме кращому оволодінню студентами теоретичними психологічними знаннями та практичними психологічними навиками.

  • Предметом курсу є закономірності психічного розвитку та їх прояви на різних вікових етапах; психологічні особливості кожного вікового періоду і їх роль у формуванні особистості. Вивчення предмету базується на сукупності знань з загальної психології та є основою для засвоєння подальших розділів психології. Відповідно до навчального плану підготовки фахівців напрямку „Психологія” на засвоєння курсу вікової психології відводиться 135 годин.
  • Мета курсу: навчити слухачів володіти основами аналізу психічного розвитку; володіти основними критеріями та технологіями аналізу особливостей кожного вікового періоду; сформувати у слухачів та студентів уявлення про специфіку наукових досліджень у вікової психології.

 

Засвоєння курсу допоможе:

Засвоїти: основні поняття вікової психології; теорії та періодизації психічного розвитку; природу та основні форми виявлення особливостей психічного розвитку на кожному віковому етапі; методи дослідження вікових особливостей розвитку людини.

Оволодіти уміннями: проводити аналіз проблем психічного розвитку, визначати вік людини у конкретній ситуації, оцінювати рівень розвитку психічних процесів та особистісних властивостей людини певного віку за допомогою відповідних методик та технологій аналізу, самостійно відбирати методики дослідження, грамотно використовувати вікові рекомендації.

 

Для кого цей курс

Цей курс може бути використаний для підготовки майбутніх психологів та педагогів, а також як продовження курсу загальної психології для широкого кола студентів багатьох спеціальностей. Причому, дистанційний формат курсу дозволить залучити до навчання студентів заочного відділення, а також екстернів та магістрів відповідних спеціальностей. Авторські розробки роблять цей курс корисним також для широкого кола осіб, яки цікавляться практичною психологією та питаннями розвитку дитини.

Серед зацікавлених осіб можна особливо виділити батьків, які потребують сучасних знань про закономірності розвитку дітей та бажають вчитися.

Необхідні попередні навички

Наявність e-mail та вміння роботи з цією програмою, доступ до Інтернету, знання операційної системи WINDOWS, уміння працювати з її додатками (Microsoft Office: Word).

Особливості процесу навчання

Курс розраховано на 18 тижнів. Кожне заняття триває один тиждень і має обов’язкові контролюючі елементи. Система контролю якості навчання передбачає оцінку знань та вмінь, набутих при вивченні розділів курсу. Дисципліна включає 5 модулів, які поділяються на теми. Самостійна робота передбачає виконання індивідуальних інтерактивних завдань, перевірка виконання яких здійснюється автоматизовано за допомогою системи тестів, так і у формі письмових завдань, що надсилаються викладачеві на перевірку електронною поштою.

Структура курсу:

Курс розподілений на 5 модулів.

Кожний модуль містіть 2-4 теми.

 

Модуль 1. Поняття про вікову психологію

  • Тема 1. Поняття про вікову психологію
  • Тема 2. Методи вікової психології
  • Тема 3. Теорії та періодизація психічного розвитку
  • Тема 4. Закони психічного розвитку

Модуль 2. Початок життя

  • Тема 5. Пренатальний розвиток
  • Тема 6. Криза народження
  • Тема 7. Немовля

Модуль 3. Дитинство

  • Тема 8. Ранній вік
  • Тема 9. Дошкільник
  • Тема 10. Молодший шкільник

Модуль 4. Дорослішання

  • Тема 11. Підліток
  • Тема 12. Юнацький вік

Модуль 5. Дорослість

  • Тема 13. Молодість
  • Тема 14. Зрілість
  • Тема 15. Старість

Структура кожного модуля включає:

  1. Вступ
    • Цілі та завдання модулю.
    • Перелік необхідних понять.
    • Завдання для попереднього контролю фонових знань.
  2. Інформаційний блок:
    • Розділи підручника, вирішені у вигляді пакетів слайдів до тем модуля
    • Додаткові інформаційні матеріали серії „Це цікаво”:
      • психологічні факти, теорії, дослідження;
      • психологічні методики, що використовуються у вікової психології;
      • фотоальбом;
      • короткі відомості про провідних фахівців галузі.

    Приклади слайдів:

    Вправи для самостійного опрацювання матеріалу, розподілені на блоки:

    • Робота з поняттями.
    • Від теорії до практики.

    Приклади вправ для самостійного опрацювання з блоку „робота з поняттями”:

    Впишіть пропущені слова:

    “Зона найближчого розвитку — поняття, що пояснює зв'язок навчання і психічного розвитку дитини і його залежність від провідної ролі дорослого (Л.С. Виготський). Зона найближчого розвитку визначається тими можливостями дитини, що він реалізувати сам у дійсний період ще не може, але використовує за допомогою , і які, завдяки співробітництву з дорослими, будуть його надбанням найближчим часом”.

    Можлива відповідь:

    “Зона найближчого розвитку — поняття, що пояснює зв'язок навчання і психічного розвитку дитини і його залежність від провідної ролі дорослого (Л.С. Виготський). Зона найближчого розвитку визначається тими можливостями дитини, що він реалізувати сам у дійсний період ще не може, але використовує за допомогою дорослого, і які, завдяки співробітництву з дорослими, будуть його власним надбанням найближчим часом”

    Вам необхідно розташувати дані у хронологічному порядку

  3. Професійно-орієнтовані інтерактивні завдання:
    • Аналіз наукової статті.
    • Аналіз ситуацій (кейсів).
    • Аналіз наукової власного досвіду.
  4. Контрольні завдання:
    • Завдання для попереднього контролю фонових знань.
    • Тема для обговорення в ЧАТ.
    • Тестові завдання для помодульного контролю засвоєння знань.

Для кожного модулю підготовлена аудіовізуальна презентація з обов’язковим виконанням завдань, що забезпечують індивідуальне опрацювання матеріалу і контроль його засвоєння.

Розроблені матеріали з курсу „Вікова психологія” інтегровані в локальну мережу платформи "Moodle" та демонструються на науково-методичних семінарах з дистанційного навчання, що проводяться на постійній основі на базі НМЦ Дистанційного навчання при ДНУ.